De geschiedenis van HV Margraten

Ontstaan

­­Handbalvereniging Margraten is opgericht in  1974. De eerste aanzet werd gegeven op 23 mei 1974 (Hemelvaartsdag) bij de opening van café Op der Din in Termaar.

De initiatiefnemers waren Lou Wijngaard en Huub Senden. De doelstelling was het op- en uitbouwen van een stabiele meisjes en dames handbalvereniging.

Na diverse oproepen in de Riestepot werd in september begonnen met trainen. Trainingen en wedstrijden vonden buiten plaats op het door de gemeente, naast de gymzaal aangelegde verharde handbalveld.

In de wintermaanden werd er getraind in de gymzaal en het Gemeenschapshuis van Margraten. Later werd  er ook getraind in de gymzalen van Berg en Terblijt, Cadier en Keer en Gulpen.

Voordat er in Margraten een sporthal kwam (1982) werd er, hoofdzakelijk door de senioren teams, ook getraind in de sporthallen in Gulpen, Hulsberg en Valkenburg.

Dames 3: Kampioen seizoen 2012-2013

Dames 1: Kampioen zaal 2013-2014

Dames 2: Kampioen zaal 2013-2014

Van pupil tot senior: In kader 40 jaar HV Margraten 2014

Kampioenswedstrijd Dames 1 – 27 maart 2017

Sportgala Gemeente Eijsden-Margraten 2017

Dames 1 sportploeg en Cora Spronk sportvrouw van het jaar

De eerste veldcompetitie

1975 – 1976

Er wordt voor het eerst deelgenomen aan de veldcompetitie. We namen deel met senioren, junioren en twee aspiranten teams. Aspiranten waren toen 13 – 15 jaar, junioren 16 – 18 jaar en senioren waren 19 jaar en ouder. De vereniging telde toen al, amper een jaar na de start, ruim 60 leden.

De eerste zaalcompetitie

1975 – 1976

Aan de eerste zaalcompetitie werd deelgenomen met één senioren team. De thuiswedstrijden werden gespeeld in sporthal de Geusselt en Belfort in Maastricht.

De eerste verenigingskampioenen

1979

De eerste twee kampioensteams dienen zich aan. Op 18 maart 1979 spelen de dames junioren tegen Hellas (Klimmen/Ransdaal). Sporthal de Wiegerd in Valkenburg is afgeladen vol met Margratense supporters. Onze Junioren winnen met 5-4 en zijn de eerste verenigingskampioen. De aspiranten maken het feest compleet. Zij winnen op 4 april de beslissingswedstrijd van Iason.

Vijfjaarlijks bestaan

1979

De handbalvereniging bestaat 5 jaar en wordt geheel zelfstandig en zelfsupporting. De 1e kampioensreceptie van de HV  Margraten is op 31 maart 1979 in clublokaal Taveerne (bij Sjir en Mia).

De eerste wafelactie

1979

Op 27 en 28 december gaan de leden voor het eerst in het bestaan van de Handbalvereniging zelfgebakken (!) wafels verkopen in Margraten. Nu, ruim 40 jaar later wordt dit nog steeds gedaan. Niet zelfgebakken maar wel huis aan huis door alle teams en kaderleden.

Start ophalen oud papier

1981

Om de trainings- en wedstrijduren van de in aanbouw zijnde sporthal in Margraten te kunnen betalen moeten er extra inkomsten komen. Er wordt gestart met het maandelijks ophalen van oud papier (O.P.A.). Een compliment aan alle helpers en helpsters is hier zeker op zijn plaats.

Eerste kampioenschap dames senioren

1982

Op 19 september is het 1e kampioen­schap van dames senioren een feit. In Mechelen wordt gewonnen met 15-5. Junioren 2 worden op 3 oktober in Epen kampioen.

Sporthal in Margraten

1982 – 1983

We hebben een sporthal in Margraten. De naam is Sporthal de Hoven. We kunnen nu trainen en thuiswedstrijden spelen in eigen dorp. Wat een luxe. Er wordt aan de competitie deelgenomen met 1 senioren, 2 junioren, 2 aspiranten en 2 pupillen teams.

Junioren 1 zijn de eerste handbalkampioen in onze nieuwe sporthal.

Tienjaarlijks bestaan

De handbalvereniging bestaat 10 jaar. Senioren 1 worden ongeslagen kampioen.

Eerste sponsoren

Het bestuur slaagt erin een 4-tal sponsors aan te  trekken; Café ’t Flaterke (tevens verenigingslokaal), Balkan Restaurant Margraten, Timmerbedrijf van de Boorn (Servé Frijnts) en Grondverzetbedrijf  Jos van Laar. Het zijn de eerste maar zeker ook niet de laatste sponsoren van de HV Margraten.

Sportploeg 2000 van Groot Margraten

2001

Dames 2 wordt op zaterdag 24 maart 2001 uitgeroepen tot sportploeg 2000 van Groot Margraten. Een mooie erkenning voor een goed handbalseizoen (1999-2000). Dames B1 wordt genomineerd als jeugdteam van de toekomst.

Promotie senioren 1

2007

In een sfeervolle sporthal wint senioren 1 met 23-7 van BDC (Landgraaf). Het kampioenschap met promotie naar de Landelijke regioklasse is een feit. Een unieke prestatie voor de Handbalvereniging Margraten.

Het kampioensteam: Birgit Senden (aanvoerster), Cora Spronk, Marlou Custers-Wijngaard, Marjan Doyen-Meeertens, Masha Rouwet, Inge Hutschemakers, Charlotte Peerboom, Jolanda Peerboom, Ellen Femer, Dagmar  Sluijsmans, Cindy  van der Heyden, Milou Janssen, Joyce Goessens en Janine Willems (niet op de foto). Trainer/coach was Edwin Janssen en teambegeleidster was Fleur Jongen.

Het eerste jeugdkamp

2009

Van 19 tot 21 juni 2009 gaan 50 kinderen (10 tot 15 jaar) op jeugdkamp in Sint-Pietersvoeren (B). Het worden geweldige dagen. Iedereen, ouders, kinderen, begeleiding zijn zeer te spreken over de aanpak van dit eerste jeugdkamp.